Olijvenboomgaard

29 februari 2024 - Ronda, Spanje

Dinsdag 27 februari - Rincón de la Victoria

Vanaf Rincón naar Malaga is een fietsroute die uit allerlei stukjes is samengesteld. Hele delen gaan over een ‘via verde’, de stationsgebouwen zijn nog goed herkenbaar. Andere stukken rijden we tussen de voetgangers door over een boulevard. Ook kleine stukken over de weg komen voor. Het is soms een zoektocht , maar na een poos zien we Malaga. Het blijft een leuke stad om in rond te dwalen. De binnenstad heeft veel hele smalle straten. Er zijn veel grote, statige gebouwen uit vroegere tijden. Het is druk in de stad, de terassen zitten gezellig vol, lekker levendig. Na de lunch fietsen we langs de zee weer terug naar de camper.

Woensdag 28 februari - Ronda

We waren bijtijds op pad vandaag. We hebben afgesproken met Maaike en Joop in El Burgo. We hebben hen een paar jaar geleden leren kennen op de camperplaats in Blankenheim (Duitsland) en sinds die tijd hebben we regelmatig contact. Maaike en Joop hebben een huis in de buurt van Ronda en daar gaan we aan het eind van de middag naar toe. Maar eerst naar El Burgo. Daar is een deel van het dorp afgezet om ruimte te bieden aan allerlei kraampjes. Veel hebben met voedsel te maken. Het is vandaag de twintigste editie van Sopa de los siete Ramales, een gastronomische aangelegenheid die elk jaar plaatsvindt op 28 februari, de dag van Andalusië. Op deze dag wordt herdacht dat in 1980 de onafhankelijkheid van de regio werd afgeroepen. Iedereen is vrij en er worden veel feesten georganiseerd. In El Burgo wordt een enorme pan soep gemaakt en die wordt in de middag uitgedeeld. De rij daarvoor is echter heel lang en we besluiten daar niet op te wachten. We strijken neer op een terrasje in de bovenstad en eten wat tappas. Daarna vertrekken we naar Ronda, rijden een prachtige weg door de bergen en stoppen even bij een mooi uitzichtspunt. In Ronda zien we het huis van Maaike en Joop, bovenop een helling, heerlijk rustig in een grote  olijvenboomgaard met uitzicht op Ronda. Een prachtig plekje. We besluiten om het smalle weggetje naar boven met overhangende takken niet met de camper te rijden. Joop brengt ons naar een camperplaats die vlakbij ligt.

Donderdag 29 februari - Ronda

Vanochtend zijn we weer opgehaald en hebben eerst koffie gedronken op het terras in de zon. Daarna zijn we de boomgaard ingetrokken om te helpen met het snoeien van de olijvenbomen. We hebben een hoop geleerd vandaag. Alle kleine omhooggroeiende takken moeten verwijderd worden, evenals alle opslag onderaan de boom. De kroon moet zo gesnoeid worden dat er een evenwichtige boomkroon overblijft met voldoende licht om te  groeien. Best wel wat nadenkwerk😁😁, maar erg leuk om te doen. Het is gewoon therapeutisch om zo lekker buiten in de zon bezig te zijn en ondertussen te genieten van de mooie omgeving en de rust. Het is een hoop werk om al die bomen te snoeien en er staan er heel veel. We zullen vanaf nu anders kijken naar olijvenboomgaarden, met een soort van halve kennersblik🤣. Na een heerlijk avondmaal zijn we weer teruggebracht naar de camper. Het was een heel gezellige dag, morgen gaan we weer, dat wordt vast weer zo’n fijne dag.

1. Maaike:
    29 februari 2024
    ...en wij zijn heel blij met jullie hulp! Erg gezellig om jullie nu eens hier bij ons te hebben. Een wat heb je dat kleine blauwe bloempje er prachtig op gekregen! Zo'n echte camera is toch wel veel beter dan de mobiel... Die parkiet ook. Erg goed gelukt! Morgen weer een nieuwe dag...
  2. Ireen:
    29 februari 2024
    leuk he om meer over de olijven bomen te leren. Ik heb een paar keer in december in de VAR in Frankrijk geplukt. Was ook heel therapeutisch
  3. Ellez:
    29 februari 2024
    Ronda, prachtig stadje en mooie omgeving. Geniet ervan! En van de olijven!!
  4. Phieneke:
    1 maart 2024
    Nou olijven snoeien hebben wij jaar op jaar gedaan in de wintermaanden, arbeids intensief en een echte kunst, zeer vermoeiend. Maar bij goede snoei is de opbrengst groot. Prachtige foto van de parkiet. Heerlijk die blauwe luchten.

Jouw reactie