Ronda

3 maart 2024 - Ronda, Spanje

Vrijdag 1 maart - Ronda

Ook vandaag hebben we weer in de boomgaard gewerkt. Het is onwaarschijnlijk hoe snel de tijd gaat als je daar lekker bezig bent. De thermometer geeft 10 * aan, maar in de zon is het erg aangenaam. We kunnen gewoon buiten koffie drinken. Waar we ons niet geheel van bewust waren is dat de zon toch wel heel veel kracht heeft, zeker omdat er weinig waterdamp in de lucht zit. Door de relatief koude lucht heb je niet door dat je verbrandt. We hebben allebei, ondanks de zonnebrand , een flink gekleurd hoofd.
Aan het eind van de middag hebben we een rondgang gemaakt over het terrein wat achter en boven het huis ligt. Het eerste gedeelte is nog gemakkelijk te lopen, Joop heeft daar alle begroeiing weggehaald met een grote maaier. Er staan nog veel olijfbomen. Hoger op de helling is dat maaiwerk niet meer gedaan, dat is ook veel te veel werk. Daar staan talloze stekelige struiken, dat loopt ook een stuk lastiger. Het terrein is wel erg mooi om te zien, woest en ruig. Vroeger waren er allemaal terrassen aangelegd voor de olijven en druiven, maar die zijn in de loop van de jaren wat vergaan. Tegenwoordig lopen er wilde zwijnen en herten rond en die maken er een rommeltje van. Wel bijzonder hoe de natuur het weer overneemt als de mens wat minder meer doet in die natuur.

Zaterdag 2 maart - Ronda

Na de koffie in Ronda hebben Joop en Maaike ons meegenomen op een prachtige wandeling met veel diverse uitzichten. We begonnen op een brede weg met een prachtig uitzicht op de zonbeschenen toppen van de Sierra de Grazalema. We kwamen we ook een goed bewaarde toren uit de Moorse tijd tegen. Natuurlijk moesten we even binnen kijken en zagen daar het gewelfde plafond. Zo knap gemaakt. Vlak hierna werd het pad smaller en liepen we een steeds smaller wordende kloof in. We liepen een heel stuk over een oude Romeinse weg met allemaal kleine keitjes die nog naadloos in elkaar passen. En dat na al die tijd! In de kloof was een heel gedeelte waar haken en touwen voor klimmers hingen. Echt een uitdagende berg. Vlak daarbij was een grote grot, de Cueva del Albanico. Onderweg hebben we weer veel verschillende bloemen gespot. Na de wandeling zijn we nog naar een plek gereden waar vandaan we een schitterend uitzicht op Ronda, de brug en het dal ervoor hadden. Het is echt een heel mooi gebied hier.

Zondag 3 maart - Ronda

Het weer was vandaag verre van aangenaam, lage temperaturen en een redelijk harde , koude wind. De bedoeling was om op de fiets onder de enorme rotspartij van Ronda door te fietsen en aan de andere kant weer omhoog. Dat ging toch weer wat anders. Onderaan Ronda, bijna op het laagste punt, met een mooi uitzicht op de brug en de enorme rots wilde ik graag een foto maken. Ik zette mijn fiets op de standaard, maar bij het weglopen raakte ik mijn fiets. Die viel op de grond en toen brak de handel van de handrem af. Die deed het dus niet meer. Ook mijn accu had er geen zin meer in. Balen. Na de foto besloten we om maar terug te lopen naar boven , dat was de kortste weg. Het was best een klus tegen een steile helling oplopen met een fiets aan de hand en zonder ondersteuning. Vlak voordat we boven waren ontdekte ik dat mijn accu het wel deed als ik de remhandel naar achteren duwde. Dat scheelde wel. We zijn toen toch maar Ronda ingegaan. Het is een prachtige stad op 750 meter hoogte met veel oude gebouwen waaronder de grote arena en daarnaast heel veel smalle straatjes met hoge gebouwen. Veel gebouwen zijn wit. Aan de buitenkant van de stad is een lange promenade met diverse uitzichtspunten. Je kunt dan rondom naar de diverse landerijen beneden aan de rots kijken en de berglandschappen daarachter. De stad wordt in tweeën gesplitst door een rivier. Die heeft een diepe kloof achtergelaten. Daarover heeft men bruggen gebouwd. De bekende, grote brug is 120 meter hoog en werd al in 1751 gebouwd. Hij ziet er nog stevig genoeg uit. We hebben een tijd wat rondgezworven door de stad, maar halverwege de middag werd het ons te koud en zijn we teruggegaan naar de camper.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maaike:
    3 maart 2024
    Wat akelig dat je fiets is gevallen en de rem stuk is gegaan. Misschien morgen toch even naar Cycle Ronda? In ieder geval beter dan wanneer je zelf gevallen zou zijn. Wat een mooie fotos weer. Zo zie je de bloemen beter dan gewoon met het oog!
  2. Jelmer:
    3 maart 2024
    Vervelend van de fiets maar idd beter dan zelf. Mooi in beeld gevangen de vogel in de lucht!
  3. Jos en Angèle:
    4 maart 2024
    Prachtig, prachtig, prachtig. De arena is niet voor stierenvechten maar voor militaire exercities. Althans vroeger😀
  4. Tilly hofsteden:
    4 maart 2024
    Niet leuk vallen liesbeth maar toch nog goed gekomen en je hebt een sterke beer bij je wat is ronda leuk en mooi hè ik keek daar mijn ogen uit en liesbeth prachtige foto s heb je weer gemaakt die roofvogel in de lucht prachtig
  5. Ireen:
    5 maart 2024
    Gelukkig ben jij heel gebleven Liesbeth🙏🙏
    Prachtige tocht. Die kloof is echt sensationeel om te zien

Jouw reactie