Plasticland

20 februari 2024 - Ugíjar, Spanje

Zondag 18 februari - Padules

Vanochtend zijn we, zoals elke ochtend hier, eerst koffie gaan drinken in het  café. We vroegen de barman naar de wandelstokken en na een kleine zoektocht in de keuken kwam hij ermee aanzetten. Dat was nog eens een goed begin van de dag!!
We besloten onze tocht verder door te zetten en vandaag naar Padules te gaan waar we al een wandeling in het vizier hadden. Het was weer een prachtige wandeling, deze keer gelukkig met geschilderde vlaggetjes en steenmannetjes. Toch moesten we  op de steile hellingen nog een paar keer goed zoeken naar de route. Na wat dalen en stijgen liepen we kilometers langs de berghelling op een geitenpaadje boven een kloof waar zowaar nog wat water in stroomde. Aan het eind van de tocht verwachtten we na elke bocht weer het dorp te zien, maar dat viel wat tegen, zeker omdat we zo op het eind ook nog behoorlijk moesten klimmen. We zijn best trots op onszelf dat we deze tocht gelopen hebben, het was een hele uitdaging.

Maandag 19 februari - Fondón

Twintig minuten rijden verderop bij het dorp Fondón zit een wijnboer waar campers welkom zijn. We staan hier op een zeer ruime plaats aan de voorkant van de bodega waar regelmatig mensen langskomen om wijn te halen. Wij maakten vanmiddag eerst een ommetje door het dal en wat andere dorpen voordat we in Fondón belandden. Een keurig dorp met aangeveegde straten. We hebben hier vandaan een mooi uitzicht op de besneeuwde bergen van de Sierra Nevada. Na de wandeling hebben we bij de bodega wijn gehaald. Zeer betaalbaar en ook lekker.

Dinsdag 20 februari - Ugíjar

De gastank was bijna leeg, dat wordt lastig met koken, de koelkast als we vrijstaan en natuurlijk warm water en de kachel. El Ejido was de dichtstbijzijnde plaats waar een tankstation is met lpg. Het was maar drie kwartier rijdende berg af, maar we hebben ons ogen weer uitgekeken naar alle plastic kassen. Kilometerslang is het hele landschap volgebouwd met grote, glimmende, witte plastic kassen, zover als het oog reikt. De hele landtong staat er vol mee. Een land vol met palstic. Voor de tuinbouw erg belangrijk, maar niet erg mooi om te zien. De lpg tank was snel gevonden en vlakbij zat de Carrefour. Wat een gigantische winkel in een nog groter winkelcentrum.  We hebben wel twee uur rondgelopen om alles te vinden wat we nodig hadden. Daarna hebben we ons weer tegoed gedaan aan een menu del dia in een restaurant. Koken was vanavond niet meer nodig. Na dit alles hadden we alle drukte wel gezien en zijn we over een prachtige (natuurlijk heel smalle) pasweg weer de bergen in gereden. We kregen een prachtig uitzicht op de Sierra Nevada met de voorliggende bergen. Alles is hier wat groener dan een paar dagen geleden. Dat is geen gras, maar kleine stekelige struikjes. We hebben uiteindelijk een plek gevonden in Ugíjar een klein, levendig stadje op een berghelling. We staan aan de rand van het dorp op een enorme open plaats met uitzicht over de boomgaarden en  de bergen. Prachtig zo!

1. Ellez:
    20 februari 2024
    Ja, de Costa Plástica, vreselijk, herinner ik me nog van een fors aantal jaren geleden maar het binnenland is prachtig! Genieten hoor!
  2. Phieneke:
    20 februari 2024
    Pas je een beetje op Arnout op smalle richels, ha.ha.
  3. Nynke:
    21 februari 2024
    Prachtige tocht hebben jullie gemaakt
  4. Ireen:
    21 februari 2024
    ….. een klein beetje stinkend jaloers….
  5. Tilly hofsteden:
    21 februari 2024
    Ohhhh Sierra nevada prachtig en gelukkig weer de stokken terug die je hard nodig heb xo te xien nout zit te genieten van de rust weer een mooi verhaal

Jouw reactie