Vuurtje stoken

6 maart 2024 - Librilla, Spanje

Maandag 4 maart - Ronda

Als je rommel maakt moet je het ook opruimenšŸ˜. Dus zijn we vandaag nog een keer door Joop opgehaald om te helpen met het verbranden van het snoeiafval. Dat branden luistert natuurlijk nauw, je moet aan een aantal regels en voorschriften voldoen Ć©n het mag niet te hard waaien. Vandaag was dus zoā€™n dag. Het vuur brandde al snel en binnen de kortste keren kwamen de vlammen erg hoog. Dat komt omdat er in olijventakken- en blaadjes ook olie zit en dat wil wel branden. Het wordt echt heel heet vlakbij zoā€™n vuur en het is hard werken om alles er op te krijgen. Gelukkig kregen we ook een koffiepauzešŸ˜. Vanmiddag hebben we nog een aantal bomen gesnoeid totdat hetĀ Ā begon te miezeren. Prima voor het land, maar niet fijn om in te werken. Aan het eind van de middag ben ik nog met Joop in Ronda geweest om te kijken of de remhandel van mijn fiets hier te krijgen was. Helaas is deze missie mislukt. We kijken verderop nog wel een keer. Vanavond hebben we ons bezoek afgesloten met een prima maaltijd van Maaike. Het was erg leuk om zo betrokken te zijn bij het onderhoud van de olijvenboomgaard.

Dinsdag 5 maart - Librilla

Ā Het weer in deze regio en ook richting Portugal ziet er de komende periode niet echt fantastisch uit. We beslotenĀ dus om toch maar weer een eind richting Murcia op te schuiven, daar zijn dagtemperaturen tussen de 18* en 23*. We hebben inmiddels een nieuwe rem besteld voor mijn fiets en die wordt binnenkort bezorgd in Catral, een klein stukje noordoost van Murcia. Het was een eind rijden vandaag, maar we hebben weer genoten van de enorme verscheidenheid aan landschappen. Van groen naar rotsachtig, van bergen met bossen naar een soort duinlandschap met kleine groene struikjes en woestijnachtige gebieden met hoog oprijzende muren. Ook zagen we weer veel grotwoningen in dit gebied. Uit de bergen komend hadden we een mooi uitzicht over de enorme vlakte richting Murcia. Er is veel bebouwing hier tussen de boomgaarden en naar de stad toe wordt dat steeds meer. Het was mooi om te zien dat er steeds meer groen aan de bomen komt. Ook op de velden wordt het steeds goener. Halverwege de rit kwamen we een groentestalletjeĀ tegen langs de weg en we konden de verleiding niet weerstaan. Heerlijke aardbeien, wat een traktatie in maart!Ā
Ā

Woensdag 6 maart - Librilla

Vanaf onze camperplek konden we een prachtigeĀ wandeling maken. Eerst over de rustige weg een stuk de berg op, we liepen door de citroenboomgaarden en daar werd ijverig geplukt. Er wordt eerst hard aan de boom geschud en alles wat er dan afvalt is niet goed genoeg meer. Daarna worden de overige citroenen met een snoeischaartje losgeknipt. Er lopen veel mannen in zoā€™n boomgaard rond en binnen de kortste keren zitten die kisten vol. Er is Ć©Ć©n man die alle kleine of niet goed uitziende citroenen er uit vist, zodat alleen de mooie overblijven. We stonden even te kijken en kregen meteen een paar citroenen mee, zo aardig. Toen we hoog genoeg waren moesten we over een smal spoortje naar de (meestal) droge rivierbedding. Vanaf daar werd de wandeling weer erg mooi. We liepen weer door smalle kloven en zagen de meest mooie en bijzondere rotsformaties. Zo gaaf om tezien wat miljoenen jaren aan water kan doen. Vanmiddag hebben we nog een poos heerlijk in de zon gezeten. Het weer isĀ prima hier.Ā

Fotoā€™s

1. Maaike:
    6 maart 2024
    Nou, nou, jullie zijn in een keer ver doorgereden! Wat een hoop sneeuw nu opeens op de Sierra Nevada. En die wandeling is inderdaad heel mooi... Prachtig gebergte... Weet je de naam daarvan? Lijkt ons ook wel wat! xxx
  2. Tilly hofsteden:
    7 maart 2024
    Oeps wat een vuur gewoon eng maar het lijkt me top om in ronda te wonen is dat paardje ook van hun !!!
    Weer mooie foto 's liesbeth
  3. Nynke:
    7 maart 2024
    Je hebt weer afwisselende belevenissen en foto's, leuk

Jouw reactie