Op weg naar Catral

10 maart 2024 - Benejúzar, Spanje

Donderdag 7 maart- Librilla

Op een paar kilometer afstand ligt in de bergen een mooi stuwmeer. Op de plaatjes ziet het er heel blauw uit. Dat willen we natuurlijk wel zien. Na een studie op de kaart denken we te weten hoe we ongeveer moeten fietsen om daar in de buurt te komen. Alleen wel jammer dat er op die kaarten nergens hekken staan aangegeven. We moeten dus toch een heel stuk verder dan we dachten, fietsen een heel stuk onder de dam door om aan de andere kant een weg omhoog te nemen. Daar vandaan loopt een soort wandelspoortje naar het meer. Het is dus inderdaad zo blauw als op de afbeeldingen. Een beetje surrealistisch met die vreemde witte bergen op de achtergrond. Het water staat vrij laag. Toch zitten er aan het verhaal van de droogte en watertekorten meerdere kanten. Het heeft inderdaad heel weinig geregend de afgelopen jaren, daardoor is het behoorlijk droog en staan de meren laag. Aan de andere kant is de Spaanse landbouw met een percentage van 80% verbruik van het totaal wel een grote slokop. De land- en tuinbouw groeit nog steeds, het is erg belangrijk voor de export. Best lastig dus.
We hebben onze lunch gegeten met het prachtige uitzicht op het meer. Daarna fietsten we van de berg af naar het dorp. Dat moest ik wel heel voorzichtig doen, met één rem kan je niet zo hard remmen🙃.

Vrijdag 8 maart - Librilla

Het fietsen gisteren met één rem ging best wel redelijk, dus vandaag zijn we weer op de fiets geklommen. ( De rem is trouwens onderweg naar Catral,  het laatste wat we hebben gezien is dat hij al in Barcelona is. Het schiet dus op)
Een stuk naar boven loopt een kilometerslang kanaal. We zijn daar een aantal jaar geleden ook al eens langs gefietst, maar dan een heel stuk terug. Het fijne is dat de weg ernaast min of meer vlak is, behalve op de punten waar het kanaal over een brug gaat boven een ravijn. Dan duikt de weg weg steil naar beneden en aan de andere kant weer steil omhoog. Dus eerst hard remmen en daarna hard trappen😁. Na een uur fietsen hield het kanaal op en zijn we over grinderige zandwegen door natuurgebieden en landbouwgronden langzaam weer naar het dal gezakt. Het was zo stil en rustig daar dat je er geen idee van had dat we vlakbij de grote weg en de dorpen waren. Langs de weg beneden in het dal was een restaurant waar we lekker geluncht hebben. Daarna was het nog een uurtje fietsen. Een fijne dag zo.

Zaterdag 9 maart - Alcantarilla

Volgens de weerapp wordt het een natte dag. We besluiten een klein stukje verder te rijden naar Alcantarilla. We weten dat er op die plek een grote wasmachine is, dat kunnen we dan mooi morgen doen als het weer is opgeknapt. Vanmiddag gaan we naar de Decathlon om te kijken of ze goede bergschoenen hebben voor mij. De schoenen waar ik nu op loop zijn al aardig oud, ik heb er honderden kilometers op gelopen, maar nu begint de zool los te laten en de rubber rand laat los. Het is maar een kwartiertje fietsen. Halverwege onze tocht zien we een mooie fik van een paar grote openbare vuilnisbakken. De politie komt eraan en legt al het verkeer stil, daarna kwam de brandweer en binnen een paar minuten was de boel weer gedoofd.  Inmiddels begint het al te spetteren, dus we rijden maar snel door. Helaas hebben ze niet de juiste schoenen voor mij bij de Decathlon, dus schuiven we met onze boodschappenlijst binnen bij  Leclerc.  Met volgepakte fietstassen terug naar de camper door de miezerregen. Uiteindelijk is het om 17.00 uur weer droog. Echt heel nat is het niet geworden.

Zondag 10 maart - Benejúzar

We zijn er bijtijds bij vanochtend met de was. Om 10.00 uur hangt alles al buiten en om 12.30 uur hebben we de boel al weer binnen en de bedden weer opgemaakt. We pakken de boel in en rijden een stuk verderop naar een iets rustiger plek. Als we daar aankomen herkennen we het plekje waar we een paar jaar geleden ook al eens stonden. Een eind boven het dorp, vlak bij een mooie kerk in een recreatiegebied en tegen de berg aan waar gewandeld kan worden. Dat doen we dan ook vanmiddag. Niet zo heel ver, maar we hebben wel prachtige uitzichten.

1. Ellez:
    10 maart 2024
    Heerlijk verhaal en prachtige foto's weer!!!!
  2. Phieneke:
    11 maart 2024
    Alles weer lekker fris voor de volgende weken. Wat een apart meer, aparte kleur. Nu nog de rem en dan is alles weer ok. Groet phieneke
  3. Nynke:
    11 maart 2024
    Dank je voor het lekkere leesbare verhaal en mooie foto's
  4. Tilly hofsteden:
    11 maart 2024
    Hoop dat je fiets gauw in orde is toch eng weer een mooi verhaal en mooie fotos
  5. Anne:
    11 maart 2024
    Heerlijk hoor om vanuit hier een beetje mee te genieten met jullie, via de mooie verhalen en schitterende plaatjes..
  6. Eugèn:
    11 maart 2024
    Heel mooi en inspirerend verhaal, heel leuk om te lezen. Het watertekort is in Spanje inderdaad een steeds groter probleem aan het worden. Hier hebben wij vandaag daar geen gebrek aan, weer eens de zoveelste regendag. Genieten jullie maar van het Spaanse klimaat en de keuken. Groetjes uit een nat Houten. Ria en Eugèn
  7. Lien en Rinus Braam:
    11 maart 2024
    Wederom een mooi verhaal van jullie belevenissen. Groeten uit de Eifel van Lien en Rinus.
  8. Jos en Angèle:
    12 maart 2024
    Een van die aalschoolvers (die met die witte buik) is waarschijnlijk vreemd gegaan😂

Jouw reactie