Barcelona

23 november 2018 - La Guàrdia dels Prats, Spanje

21 november  – Barcelona

D87F7518-DC6E-4431-A19D-6CA545953406
Vroeg opgestaan vanochtend , even voor 8 uur zaten we op de fiets richting Granollers. Gelukkig was het net licht. Er wordt hard gereden hier en er is maar een heel smal strookje voor fietsers. In het donker vanavond is het niet zo leuk om hier te fietsen.
We kwamen ruim op tijd op het station en gingen met fiets en al door de poortjes. Daarna met een lift waar maar één fiets per keer inging naar beneden om bij het volgende perron weer omhoog te kunnen. Niemand die vreemd opkeek dat wij met een fiets de trein instapten. Na een ruim half uur waren we in Barcelona. Stonden we toch zomaar om 9.00 uur in Barcelona!! Daar de uitgang zoeken, weer met een lift naar boven en eenmaal daar proberen je te oriënteren. We hadden op de ipad wat kaartjes geladen voor ons beginnetje. Eerst een touristinfo opgezocht om een kaartje van de stad te regelen en een toegangsbewijs voor de Sagrada te kopen.

DC045FD5-3BD7-4408-B1D1-CC08CE611FF8    B16345EA-02DF-406D-82CF-F29C59A4BF4A     919C707A-9490-4BE0-9E23-8AC3544C0859  DC04AC93-D53F-4B69-BBCE-EB90C8770D01Ondertussen had Nout contact gehad met een bedrijfje wat Nederlandstalige fietstoeren door de stad aanbiedt. Het bleek een bedrijfje van een Nederlandse jongedame te zijn die getrouwd is met een Spanjaard. Zij heeft diverse (oud) studenten rondlopen die je op sleeptouw nemen de stad door. Prima fietsen kregen we mee. We zijn door Rosa, onze gids, heerlijk op sleeptouw genomen. Niet naar alle bekende punten, daar kom je zelf ook nog wel . Ze vond het leuk om ons kleine verborgen plekjes te laten zien waar je zelf niet zo snel zou komen en wist daarbij veel te vertellen over de gebouwen en de oude en nieuwere geschiedenis van Barcelona. En natuurlijk over Gaudi. Er is veel van zijn werk overal in de stad te herkennen.

D02E0EC2-2580-4584-8D28-45FE66447A01     9C5A7D37-64B5-42D7-B0C8-06998605F3BD     E5B8B7C1-16C4-476F-809E-F755B48AB0A7

We zijn drie en een half uur onderweg geweest en hebben o.a. de universiteit gezien, een binnenplein met bomen en banken  waar de bibliotheek zit waar bij warm weer de boekenkasten naar buiten worden gereden zodat je lekker buiten kunt zitten lezen.  Het  oude ziekenhuis waar Gaudi is overleden, een paar wereldberoemde huizen van Gaudi waar ook nog wat verhalen aan vast zitten, een supermodern gebouw met spiegelwanden in een oude wijk , daar neergezet ten behoeve van de Olympische Spelen om een oude verwaarloosde wijk wat op te kalefateren. Het gebouw heet Macba en is een museum. Ervoor een plein wat wereldberoemd schijnt te zijn bij skaters. Heerlijk koffie gedronken op het strand van Barcelona wat volledig opgespoten blijkt te zijn. Ook de palmen stonden er niet van nature. Ook dit was gedaan voor de Olympische Spelen. We hebben ons prima vermaakt en veel gehoord over de stad. Na deze toer zijn we lopend naar de Sagrada Familas gelopen. Onze eigen fietsen mochten we bij het bedrijfje laten staan. Er wordt behoorlijk veel gestolen in Barcelona en we waren toch wel wat bang voor diefstal. Lopend was het maar 20 minuten, dus goed te doen.

689676BC-74AB-40F8-B428-ACB8FA4EF4E6   87ABD30F-E472-4D76-B5D0-E59BCD59A28A  BEB9921E-1D18-4BD2-9FA2-B8C4D8123C0F  543989BC-A79E-4DF9-8483-1160150DCF67
Wat een machtig en imposant bouwwerk is de Sagrada. De buitenkant natuurlijk bekend met alle torens. Daar wordt overigens nog steeds aan gebouwd. De planning is nu dat het geheel in 2026 klaar moet zijn, 100 jaar na het overlijden van Gaudi. De vraag is of dat wel gehaald gaat worden, want er schijnen aardig wat vertragingen te zijn.Voor we naar binnen mochten moesten we eerst door de beveiliging heen. Alles van metaal in een bakje door de scanner, wij zelf door een poortje. Het stikt van de beveiligers. Eenmaal daar doorheen kom je op het pleintje voor de ingang en rijzen de torens met alle beelden erop hoog boven je uit. Dan de poort door naar binnen. Het is één hele grote ruimte met enorme zuilen die de torens moeten dragen. We hoorden dat alle maten zich op een bepaalde manier met elkaar verhouden. Heel bijzonder. Wat ik het mooi vond was de geweldige lichtinval door alle gekleurde ramen. Wij waren er aan het eind van de middag en de dag was heerlijk zonnig, dus die ramen waren geweldig mooi om te zien.  De kerk is gigantisch hoog en op de plafonds zaten ook prachtige versieringen. Wat een briljante geest moet Gaudi geweest zijn. Dit allemaal te bedenken en alles precies weten te berekenen. Ongelooflijk en erg indrukwekkend. Blij dat we dit hebben mogen zien. . Al het andere moois laten wij voor een volgend bezoek.
Na de Sagrada zijn we weer teruggelopen naar de fietswinkel en hebben daarna nog een klein stukje door Barcelona rondgereden. Tegen het donker vonden we het tijd worden om het station weer op te zoeken.  Gelukkig zaten we snel in de goede trein. Het was wel erg druk, dus voelden we ons een beetje opgelaten in die drukke volle trein. In Granollers even bij de Mac met het internet gezeten en daarna in het donker teruggefietst naar de camper. Een bijzondere dag met heerlijk weer!!

5EC27BC2-B094-4E85-ACDB-3F3E3706C618

22 november – Lavern
Vanochtend heel rustig aan gedaan, we waren allebei nog wat moe van alle indrukken die we gisteren hebben opgedaan. Eerst de camper even opgeruimd en daarna bij de wasinstallatie de modder er een beetje afgepoetst. Pas in de middag vertrokken. We wilden graag een plekje waar we wat minder last van het voorbijrijdende verkeer hebben. Op de camperapp vonden we een plekje bij een wijnboer 75km verderop. Daar staan we nu. Het uitzicht is mooi, maar veel rustiger zal het denk ik niet zijn. De TGV rijdt hierlangs en we zitten vlak bij de AP 7 , een grote snelweg.

9A359E0D-6F46-47A1-B9CE-0D7C9B59C290    4493BD66-7AA6-4BF5-899B-32A02E58F739

Bij deze cavaboer staan allerlei infoborden op het terrein over de invloed van snoeien op de druiven en het suikergehalte. Het hangt er vanaf wanneer in het jaar je snoeit en hoeveel je snoeit. Ook per druivensoort verschilt dit weer. Er gaat een hele wereld schuil achter het maken van wijn. Volgens de borden ben je als wijnboer dagelijks bezig wil je een goede wijn produceren. De prijzen waren er dan ook naar😊😊

23  november – La Guarda dels Prats
Het plekje was mooi wat omgeving betreft, maar we hoorden de hele nacht geluid van de grote AP, de provinciale weg, het naastbijgelegen plaatselijke spoor en het tgv spoor wat even verderop ligt. De treinen  geven hier regelmatig een harde toeter als ze voor ij rijden. Het zal er wel bij horen, maar is niet zo bevordelijk voor de nachtrust.
Het is vannacht weer gaan regenenen dat heeft het de hele dag gedaan. Prima weer om een stukje te rijden. We hadden een hele mooie route. Eerst door de wijnvelden heen. Waar de struiken nog niet gesnoeid zijn lichten de blaadjes felgeel op. Heel mooi om te zien. In deze streek wordt veel cava geproduceerd. We zijn vandaag langs talloze wijnhuizen gereden. Op een goed moment reden we de heuvels in en werd het landschap bossiger, afgewisseld met grote akkers. Alles erg nat. De heuvels uit kwamen we weer in een wijnbouwgebied terecht.
We staan nu bij een restaurant wat een eind van de weg af ligt een stukje van een dorp af. Het volgende dorp heet Montblanc. Wel grappig zo’n Franse naam.  Het is hier vast een stuk rustiger dan vannacht. We zitten nu lekker in het restaurant aan de rode wijn en hebben wifi…

3F605F47-2874-4760-BCB0-F0838C96453D  B0D54A1D-5133-481C-AB7D-BB4E9C4950B1

1. Nynke:
    24 november 2018
    Dank je wel Lies. Weer een mooi verhaal. Ik geniet er iedere keer van.
    Wij hebben vanavond genoten van het feestdiner bij Marja, wat opgeleukt werd door verschillende sketches en afgesloten met een muziek bingo. Helemaal leuk.
    Het ga jullie goed, liefs.
  2. Monique van veggel:
    Hoi Liesbeth
    Wat een mooie stad Barcelona en inderdaad de Sagrada is een prachtig gebouw. Gisteren gezongen bij de uitreiking van het gouden uitroepteken. Een theater groep Splinter uit Houten heeft gewonnen.
    Wij hebben goed gezongen. Nu op naar de kerst optredens.
  3. Tilly hofsteden:
    24 november 2018
    de foto's die nu voorbij komen van gaudi en heel Barcelona heb ik ook gemaakt van de zomer en zijn we ook met de fiets Door de stad gegaan heel eng maar dan zie je ook wat
    ik word er weer warm van
    heb je monserat nog genoteerd ook zo mooi
    we horen weer van je met de mooie verslagen Gr tilly
  4. Truus:
    24 november 2018
    Bedankt weer voor de verhalen en geweldige foto’s.👍
    Gisteren heel goed optreden gehad in provinciehuis, Vladimir heel blij, hij was niet zo blij bij de soundtrack😜. We kregen staande ovatie , heel goede reacties van de mensen na afloop😄
  5. Rina Boevink:
    24 november 2018
    Goh Lies, wat schrijf je weer een fantastisch verhaal. Wat een belevenissen weer. Jullie regen, hier is het waterkoud, brr. We leven allemaal met jullie mee door je verhalen en jaloersmakende foto's! Super. Tot de volgende keer! Liefs! R en B.
  6. Rija:
    24 november 2018
    Het klinkt een beetje saai maar ook ik heb weer genoten van je bericht en prachtige foto,s. Prachtige kerk hè die Glaudi kon er wat van!!!!!
  7. Marjolijn:
    24 november 2018
    Wat beleven jullie toch veel, echt genieten, ik schrijf niet iedere keer een reactie, daar zullen jullie ook wel genoeg van krijgen, maar het is heerlijk om alle fantastische verhalen te lezen en ook de foto's te bekijken. Ik herken veel van het landschap en van de Sagrada, zijn jullie ook in het park geweest? Groetjes ook van Ed
  8. Yolande den Haring:
    25 november 2018
    Ja Lies ik heb ook weinig toe te voegen. Ooit hadden Carel en ik ook een prachtvakantietje in Barcelona. Ik weet dat mijn voeten vol blaren gelopen zijn....dat van die fietsen lijkt me dan ook een prima idee.
    Tot gauw weer!