Een beetje verdwalen is leuk

18 november 2018 - San Esteban de Litera, Spanje

14 november – San Esteban de Litera
Vanochtend eerst even aan de koffie geweest bij de bakker. Heerlijk om weer even wifi te hebben. We hebben de route van vandaag  op de ipad uitgezocht. We willen naar een dorp 20 km verderop waar we mooi kunnen wandelen en waar een rustige camperplaats is. Maar eerst willen we nog even de stad in om te zien of we naar het kasteel kunnen komen. Dat is niet zo eenvoudig, de straten er omheen zijn erg smal en er is nergens parkeerplaats te vinden. We besluiten dan maar om door te rijden. Daar raakt onze tomtom nogal van in de war en we krijgen een hele reeks aanwijzingen waardoor we steeds verder van de plek afkomen waar we willen zijn. Op een gegeven moment komen wij op een rotonde waar we volgens de borden linksaf moeten, probleempje is alleen dat er helemaal geen linksaf bestaat daar. Ook daar dus maar doorgereden. Uiteindelijk zijn we ruim 40 km van ons einddoel af, maar vinden dan wel een weggetje daar naartoe. Over smalle wegen door niemandsland, met hier en daar een akkertje of een ingestorte schuur en prachtige uitzichten. Zo zie je maar dat een beetje verdwalen ook echt wel iets kan opleveren. De rit was in elk geval prachtig. Dat is de camperplaats ook. Net aan de rand van het dorp met mogelijkheden van water lozen en tappen.

2D3A2B58-5B51-4791-AEAA-910E46D336A4  10890655-B47B-44AB-8096-EC02DF761862 8EE798D2-A650-4F11-9455-CF41E500919F   A39DC7E0-9B34-48AC-B0CD-C56229F107E0

Natuurlijk zijn we de heuvel achter het dorp opgelopen om te genieten van het uitzicht. Het was goed te zien dat dit dorpje tussen twee heuvelrijen ligt ingeklemd, was vroeger denk ik erg veilig.
Bovenop een heuvel een grote toren en het onvermijdelijke Christusbeeld.
Aan de overkant van de weg ligt het plaatselijke zwembad, waar nu heel vies water in zit, maar het is natuurlijk ook gesloten. Wel is er een klein restaurantje waar we iets kunnen drinken én er is wifi. Na onze verkenningstocht door het dorp hebben we hier dan ook een poos gezeten en al onze digitale klussen gedaan.

AF47204E-14E2-4F7A-9B1E-DD7291A7EFAD    251799F5-F80C-4062-9962-46496D1F987F

15 november - San Esteban de Litera
Het was echt doodstil vannacht, heerlijk geslapen. We zitten natuurlijk ook aan een heel smal weggetje wat leidt naar twee hele kleine dorpjes een paar kilometer verderop. Daar zijn we gisteren doorheen gereden. Bijzonder om te zien hoe afgelegen sommige mensen wonen. Ze moeten echt kilometers rijden om een beetje in bewoond gebied te raken. Het dorpje waar wij nu zitten is iets groter, maar ook heel stil. Er is één winkeltje, maar dat moet je wel weten. Voor de deur van wat een gewoon woonhuis lijkt hangt een vliegengordijn en daarachter is een piepkleine ruimte, helemaal volgepropt met levensmiddelen.

CB264146-BC6A-4253-90D1-965ABF843784

Toch is er nog aardig wat te koop. Van brood, beperkt vlees, wat groente en fruit en een hoop potten en blikken. Ze zijn echter maar een paar uur per dag open, je moet dus wel op tijd zijn. Tegen 11.00 uur gaat de tent weer dicht tot 17.30 uur. Er is ook een bank, twee dagen per week een paar uur geopend en een apotheek. Verder een aantal heel stille straten waar aardig wat zwerfkatten rondliepen. Op een bord aan het begin van het dorp stond dat er maar 602 inwoners zijn. Bijzonder om dan zo’n groot zwembad te kunnen onderhouden…
We hebben vanochtend eerst maar even een lekker vers stokbrood gehaald en zijn daarna aan de overkant van de weg de heuvels in gelopen. Een heerlijke wandeling gemaakt in de heuvels hierachter.

3A4F1631-21D5-4AD3-B6B9-3A1336699891   E6EBA526-CB57-4D79-93F9-B7DB5611E67D

Er liggen diverse akkers, en een paar boomgaarden met olijven en amandelbomen. Zo nu en dan konden we tussen de heuvels door de grote mast zien die op de heuvel achter het dorp staat, zodat we goed de juiste richting konden aanhouden. Het laatste kwartier helaas een plensbui op ons hoofd gehad. Weer binnen maar een warme kop koffie genomen en een spelletje gespeeld. Het is een nieuw spel, Qwirkle, en we kunnen ons daar uren mee vermaken. Eind van de middag nog even voor de wifi bij het zwembad gezeten. Gelukkig wordt er morgen weer mooi weer en 20* verwacht.

4607B6C5-D0E5-4918-8ED5-1009698D71DA   6F6E56F9-F9D9-4C06-B273-D4F02100585C

16 november – San Esteban de Litera
Vandaag lekker heel de dag buiten geweest, even genieten van het prachtige weer. Vanaf morgen zijn de verwachtingen heel wat minder. Gestart met ontbijt buiten. Wat een luxe.E9B1134B-DC94-45DF-8F14-6858C0FC83D1

Na de koffie een wandeling gemaakt aan de overkant van de weg, de andere kant van het dorp. Het is een bijzonder landschap om te zien. Twee lange rijen heuvels, zo hoog als duinen, bijna evenwijdig aan elkaar met een klein dal ertussen. In dat dal ligt het dorp ingeklemd. Vanaf deze “rug” lopen dwars erop tientallen andere bergruggetjes weg. Heel bijzonder om te zien. De bijgevoegde luchtfoto is gefotografeerd vanaf een groot bord langs de weg.

2FD532B5-F461-434A-89F4-BECC381C370E  05D20913-5A8C-45A9-ADAF-16CD3040F60F
Achterlangs lopen diverse kronkelige landbouwpaden langs net bewerkte akkers. De amandelbomen beginnen hun blad te verliezen, er hangen soms nog wel wat noten in. Lekker!! Er zitten veel enorme krekels in het gras, ik kon er eentje op de foto krijgen. Machtige kop heeft dat beest.Na een flinke tippel kunnen we om een berghelling heen weer de grote mast zien, we zijn dus op de goede weg. Vanmiddag bij het zwembad ons dagelijks uurtje wifi gepakt. Ze beginnen ons hier al te kennen😊😊 en weten al hoe we de koffie drinken.5183B46C-E18D-49E0-B0FB-9BC034F6901C  9DCEFA00-9C9F-4C2C-A89C-CAE040A756D9

17 november
Zwaar bewolkt vandaag en een stuk frisser, dus lekker lang in bed blijven liggen met de krant op de iPad. Vanmiddag weer gewandeld. Dat kun je hier in de heuvels rondom eindeloos doen. Er liggen heel veel brede landwegen. We kwamen langs een oude steenoven die gerestaureerd gaat worden. Met woordenboeken in de hand hebben we de tekst op de borden een beetje ontcijferd. Het was ons niet helemaal duidelijk hoe het allemaal heeft gewerkt, maar het was wel leuk om te zien
Helemaal in het achterland lag een knots van een boerderij.

F595DBED-A34B-4BFA-8FDD-4AC04B42B880

Supermoderne schuren, volledig afgesloten met grote voedersilo’s op een groot omheind en met camera’s bewaakt terrein. De naam Big Dutchman intrigeerde ons, dus even opgezocht hoe het zat. Het is een groot bedrijf wat internationaal opereert op het gebied van varkens- en kippen voederinstallaties en inrichten van stallen met moderne apparatuur.Hier bleek het  een kippenboerderij te zijn. Er stond geen woonhuis bij, alleen die schuren.
Toen we weer bij de camper terugkwamen zagen we aan de overkant van de weg twee mensen in het parkje dingen oprapen. Nieuwsgierig als we zijn gingen we daar even kijken. Het bleek dat ze paddestoelen aan het snijden waren. Met een  vertaalsite  kwamen we er achter dat het populierenpaddestoelen waren. Nog nooit van gehoord, maar blijkbaar zijn ze eetbaar. Met handen en voeten uitgelegd gekregen dat ze onder bepaalde bomen staan en erg lijken op wat andere paddestoelen die je beter niet kunt eten. We hebben dan ook niets geplukt.

E6BA374E-6CAC-4889-92E0-7E788D89E6FC    79EE8B6D-04BF-4AD2-9E20-60D6FC0ACDE4

De dag afgesloten in het restaurant bij het zwembad. Daar mogen we onze apparaten ook opladen. Heel vriendelijk natuurlijk. Het scheelt weer een hoop energie van de accu. Die doet het overigens stukken beter dan de oudere. Goede zet om die te laten vervangen. Het vrij camperen wordt zo een stuk gemakkelijker, we zijn echt zelfvoorzienend en dat is superleuk. We kunnen nu echt overal staan waar we willen, moeten alleen eens in de drie dagen water en wc lozen en schoon water innemen. Dat kan kan hier op veel camperplaatsen, maar ook vaak bij een benzinestation. Stroom komt binnen via het zonnepaneel.

1. Ria van kalles:
    18 november 2018
    Verdwalen is soms inderdaad erg leuk maar.......dat spelletje ken ik spelen we regelmatig met onze kleinkinderen, ze zijn daar heeeeeel handig in. Het wordt hier ook kouder maar lekker zonnig en we zijn erg druk met het leren van de teksten van de liedjes die we gaan zingen met onze optredens. Poeh poeh..... maar wel leuk dat we zoveel mogen optreden. Gaan jullie lekker door met genieten van jullie reis dan ga ik weer oefenen. Liefs en nog heel veel mooie avonturen tijdens deze tocht. Doei🎶🎼🧣🍁🍂🍄😎
  2. Anja Vis:
    18 november 2018
    Ook nu lees ik weer al jullie verhalen, wat schrijf je toch super leuk! Ik kijk nu alweer uit naar de volgende😀! Veel plezier!
  3. Joop & Carla:
    18 november 2018
    Leuk om te lezen hoe jullie ronddwalen in de streek waar wij 2 maanden geleden waren. Hebben jullie Graus ook al bezocht? Heeft een mooi oud stadscentrum.
    En ik 'bijt me vast' in je vogelfoto's. Ik ga proberen de namen van de soorten te achterhalen.
    Groeten uit een koud maar zonnig Friesland
  4. Rina Boevink:
    18 november 2018
    Inderdaad druk met de kerstnummers! Wist je al dat we 1 december nog een optreden hebben op het Muntplein? Vast wel! Hier is het zonnig, beetje vriezen, dus koud. Bedankt weer voor je leuke en leerzame verhaal plus foto's! Ga zo door👍😂
  5. Yolande den Haring:
    18 november 2018
    Prachtverhaal....ha zo hoor ik nog eens wat 1 december Muntplein zingen, wat leuk. Zo komen we lekker in de stemming.
  6. Truus:
    18 november 2018
    Wat een mooie foto’s weer, die poezen en vogels prachtig👍
    1 dec optreden op het muntplein hoor ik nu voor het eerst. Was 1 maandag niet op de club😜 . Morgen ff informeren. Fijne trip verder👋👋
  7. Saskia:
    18 november 2018
    Afgezien van een plensbuitje bij jullie en temperaturen tussen 15-20, begint in NL de temperatuur te zakken naar 0. Jullie zijn net op tijd vertrokken, want de naar barometer blijft hangen tussen 7 - 0 graden of zakt wat vriespunten. Jullie warme - weer o zo gezellige verhalen zijn weer hartverwarmend. Ga er vooral mee door. Stand: -8.6, even wat stilstand i.v.m. hoest, keel en neus (tijmstroop).
  8. Tilly hofsteden:
    18 november 2018
    die krekel heb je mooi op de foto!!
    Enne je mag dat rode poesje voor mij wel meenemen hoor
    weer een pracht verhaal liesbeth Hoe krijg je het voor elkaar ik snap nu ook dat je zei wat wij doen is vrijheid ik geloof het meteen
    Gr tilly