Castellon de la Plana

2 december 2018 - Valencia, Spanje

30 november – Castellon de la Plana
Het weer is fantastisch deze week. De komende tien dagen wordt er zonnig weer verwacht met temperaturen tussen de 17 en 21 graden. Dat behoeft wel enige nuance…. In de ochtend is het een graad of zes en dan loopt de temperatuur langzaam op . Zo rond een uur of één, twee wordt de maximumtemperatuur bereikt. Dat duurt tot vier uur en dan koelt het snel af. Maar die uren dat het warm is zijn dan ook heerlijk. Dan loop je echt in je shirtje zo buiten rond. Vandaag werd het 20*. Prachtig weer om een golfbaan te doen.  We hebben een leuke baan  bezocht vlakbij Castellon.

67EC3428-ACD7-44BF-BD94-2BD83F525A8D  8445363C-BD01-4DD9-AAF7-D841F8B8F510

Een mooie parkachtige baan, niet  al te moeilijk. Heerlijk gelopen. In Castellon is een camperplaats bij het havengebied, vlakbij het strand. Helaas was deze al vol. We zijn doorgereden naar de volgende camperplaats 6 km verderop. Het is gewoon een grote parkeerplaats voor campers. Ik denk dat er wel 100 staan in twee rijen van vijftig.
Aan de ene kant de weg, aan de andere kant een klein vliegveldje.

AF25B49B-5FBD-445C-9931-16DC1840197B

Er staat een groot hek om deze parkeerplaats heen. Nou niet om te zeggen een mooi, gezellig plekje, maar we zijn allang blij dat we tegen het eind van de dag een plekje hebben. Aan de overkant van de weg is het strand. Dat is wel heel mooi. Morgen even lekker rondsjouwen daar….

1 december – Castellon de la Plana
Vanochtend met dikke winterjas aan begonnen met fietsen richting Benicassim. Er loopt hier een prachtig fietspad langs de kust direct langs zee. Heerlijk om te fietsen. Benicassim is een middelgrote badplaats met veel halfhoge appartementsgebouwen. Veel groen ertussen in. Wel mooi aangelegd en niet zo massaal en zoveel beton als we wel in andere badplaatsen gezien hebben. Aan de buitenrand prachtige huizen met grote tuinen. Overal wel een groot hek omheen. Halverwege de boulevard zagen we een oude toren. We konden er in, dus dat hebben we dan ook gedaan.

7CC1ACCC-79B2-43AF-B58A-8DB574FB1D86  A8CC8D42-2D1A-4F2D-9F55-32C3D19FE2E1

De toren maakte vanaf de veertiende eeuw deel uit van een verdedigingslinie. Hier werd de wacht gehouden om te waarschuwen voor piraten en Berbers die regelmatig het achterland kwamen plunderen. De toren is een aantal jaren geleden gerestaureerd en zag er mooi uit. Vanuit het binnendeel ging een hele krappe lift naar boven. Je kon er net met twee personen in en mocht dan niet meer wegen dan 200 kg. Heen hebben we de trap genomen, maar die is zo smal dat je elkaar niet kunt passeren. Vandaar de lift. Die hebben we maar naar beneden genomen. Tergend langzaam en met schokjes zakten we door een heel dikke betonnen vloer. Wel knap gemaakt in die krappe ruimte. Na deze bezichtiging zijn we verder gereden. In de verte zagen we een vuurtoren staan. Dat is voor ons altijd een uitdaging om te zien of we er konden komen. Dat lukte prima. Mooi uitzicht over zee daar vandaan en een lekker plekje om de boterhammen op te eten.

29B478D1-3D26-4FB3-8A81-8C1D146B5C2D  C06A20F2-8148-44C4-BCB3-32C5EF1B8A49

Op de terugweg vonden we een ander prachtig fietspad helemaal buitenom. Het was een via verde. Dat zijn fiets/wandelpaden die zijn aangelegd op trajecten van vroegere, nu opgeheven  spoorlijnen. Je kunt ze door heel Spanje vinden. Prachtige routes zijn het vaak. Vlak voor de camperplaats een cafeetje gevonden wat iets verdiept lag met het terras. Zo uit de wind en in de zon was het gewoonweg heet. Wel heerlijk.
Vanmiddag naast de camper gekeken naar de activiteiten op het kleine vliegveld hiernaast. Elk half uur ging er een vliegtuigje de lucht in. Na twee rondjes vliegen om hoogte te winnen loste hij dan op het hoogste punt schermspringers.

DE5D1688-39A4-45E2-8439-F63433B74BE5  9305A459-E871-46E4-A32C-3BCA323F9927BB2ABB51-DEB7-4DA8-9334-A5864D975ED2

Na de sprong bleven die eerst een poosje in vrije val gaan en dan gingen de schermen open. Vanaf de andere kant van het vliegveld werd steeds een deltavlieger omhoog getrokken. We zaten mooi in de zon op de eerste rang. Eind van de middag nog even langs de zee geslenterd. Mooi om de grote schepen te zien die voor de kust liggen, wachtend om de haven in te kunnen. Wat een heerlijke dag weer.

2 december – Valencia
Na het ontbijt vertrokken richting Valencia. We willen de stad graag nog een keer beter bekijken. Vorig jaar zijn we er een dag geweest, maar de meeste tijd hebben we toen doorgebracht in het Oceanografique. Tegen twee uur gearriveerd op een camping een stukje ten zuiden van Valencia. Vanaf hier is het zo’n 9 km fietsen naar de stad. Er loopt een prima fietsroute langs de kust de stad in. Uiteindelijk komen we bij de prachtige moderne gebouwen waar ook dat zee aquarium is. Daar was net het einde van de marathon van Valencia die één keer per jaar wordt gelopen. Stampvol met mensen, het verkeer stond behoorlijk vast. Blij met onze fietsen.

F8A50A84-06E4-46D8-8B8E-B740143DD37A   898AC308-D39D-42AA-94F2-17B5F339077D
Vanaf daar slingert zich een grote groene route door de hele stad heen. Het is gewoon een groot park van 50 tot 100 meter breed met bomen, grasveldjes,  perkjes en waterpartijen, wandelpaden en fietsroutes. Overal staan picknicktafels, er wordt gesport, gefietst, gewandeld…. Een levendig geheel en erg leuk om doorheen te fietsen. Vanaf deze groen route kun je overal de stad in. We hebben een uurtje rondgefietst en zijn op de terugweg de Carrefour in gegaan. Die was zo groot dat je er bijna zou verdwalen. We moesten echt even zoeken  waar de afdeling met levensmiddelen zat. Daarna weer de route langs de zee terug naar de camper. Morgen een hele dag Valencia…

077A3DC8-AD18-4EA8-BAA7-90DD2BAEAC9B

1. Janny van Hilten:
    2 december 2018
    Weer prachtig !!
    Hier druk met oefenen van de kerstnummers!😃
  2. Ria van kalles:
    2 december 2018
    Wat een spannend weer zeg, s,ochtends winter en s,middags een paar uur zomer. Appart!!!!! Ik ken die fietspaden wel op de oude spoorrails lekker fietsen. Hadden jullie geen zin om een sprongetje en een vrije val te maken? Lijk me wel wat voor je. Doei tot de volgende keer. 🍂🍁🥀🍄🕷
  3. Saskia:
    3 december 2018
    Dat mooie groen in de volle zon.... jaloers om te worden vanuit het kikkerlandje. Als jullie de zon hebben genoten, duw en stuur deze dan effe op richting NL, gewoon via de kustlijn Spanje en dan de Franse Rhône af. Blijf genieten, wij genieten mee.
  4. Yolande den Haring:
    3 december 2018
    Valencia, natuurlijk, al gauw goed voor een paar dagen, waarom haasten???
    Geweldige jazzclub daar. Prachtherinneringen. En een werkelijk fantastisch museum.
    En een avondje luisteren naar flamenco zangers en dansers.....ga er voor!!!
  5. Tilly hofsteden:
    3 december 2018
    Wat een mooie lucht in de avond
    en ook nog best lekker overdag
    genieten dus
    Gr tilly
  6. Anne:
    3 december 2018
    Lekker sportief bezien lies!! Heerlijk genieten😉
  7. Truus:
    Lekker zo’n 20 gr een paar uurtjes👍
    Vanmorgen ook ff kwartiertje uit de wind in de zon , koffie en de krant, heerlijk.
  8. Marjolijn:
    3 december 2018
    Houden jullie ook het aantal kilometers dat je fietst bij? Dat moet heel veel zijn! Het blijft een fantastische tocht die jullie maken, elke dag weer nieuwe belevenissen.... Groet Marjolijn