Ebrodelta

29 november 2018 - Alcossebre, Spanje

27 november – Deltebre
De Ebrodelta is een enorm plat stuk land , een min of meer driehoekig uitsteeksel, van wel 40 km lang vanuit het land . Als je vanaf het hogere deel van het land kont aanrijden glinstert het hele gebied van de watertjes. Dat heeft ermee te maken dat hier op het grootste deel rijst verbouwd wordt. Er schijnen hier verschillende rijstsoorten goed te gedijen. Nu is het een beetje kale, modderige boel met zo hier en daar nog wat restjes erin, maar in de zomer moet het erg mooi zijn met alle verschillende kleuren van al die gewassen. Natuurlijk wilden we dit allemaal zelf wel eens bekijken.

78D22102-AEFF-4304-94AB-07D1A41D14A7  7EB722CE-5100-4AB1-9C3F-00C98B8AD85F  74604E27-B1AA-4151-BC50-3252D4913070  775D647A-0A53-4722-8493-735DB0C3127D
Het was een onrustige nacht met die wind. Elke keer die windklappen op de camper, daar schrik je toch van. Ook vanochtend stond er nog een harde wind, ik denk zeker wel een windkracht 5, maar de lucht was helder. We zijn dus toch op de fiets gestapt om de natuurgebieden te verkennen. Gisteravond al op google maps zo’n beetje uitgezocht welke richting uit. We moeten eerst over een grote brug over de Ebro heen naar het zuiden, dan nog door een groot dorp. Daar moet een infopunt zijn. Dat hebben we ook wel gevonden, maar het zat dicht. Jammer, we hadden op een kaartje gehoopt. Gelukkig heb ik tegenwoordig een Garmin route apparaatje  waar een actieve kaart op te zien is, dus we reden aardig de goede kant op. Uiteindelijk kwamen we na een twee uur fietsen tegen de wind in bij het grote infocentrum waar we wel een kaart konden krijgen.

FABC6C1A-D185-4314-B176-EC454A211226  6B2DA25D-0F45-4803-8942-D062EFAC02C5  BD756E6B-76B7-4003-9412-A43033FA5DD5  ECD6B049-3692-415E-93FF-FD7B60082A06

We reden om een paar enorme plassen heen waar veel riet in groeit. Aan de andere kant zagen we de zee. Ook hebben we enorm veel half onder water staande rijstakkers gezien. Heel veel water dus. Het leek een beetje alsof we door een enorm Hollands polderlandschap reden, met eindeloze rechte wegen, kanaaltjes en watertjes en een uitzicht tot in het oneindige. We hebben ook wel wat vogels gezien, maar in dit jaargetijde zijn er niet heel veel soorten. Wel een paar meertjes waar honderden flamingo’s gezellig knus tegen elkaar aan stonden. En natuurlijk reigers, meeuwen en een enkele ooievaar. Het was wel prachtig om te fietsen. We verbaasden ons over de kleine dorpjes die ze hier uit de modder hebben opgetrokken. Zelfs een stranddorp helemaal aan de buitenzijde met een paar rijen flats die nu zo goed als niet bewoond zijn. In het rijstgebied staat zo hier en daar een huis op een groot stuk beton middenin het natte gebied, een vreemd gezicht.

B2DF6560-E496-4734-918C-0F0D382E3571  D4730367-1B57-44F9-BB22-41775333251A  5BD39FFA-AE10-4C52-9670-A791AAE577EE
Gelukkig ging de wind in de loop van de dag wat liggen en werd de temperatuur heel aangenaam. In één dorpje hebben we lekker in de zon een broodje gegeten. Uiteindelijk zijn we een hele dag op pad geweest en kwamen pas tegen de schemering weer terug bij de camper. Mooie dag, een bijzonder gebied om te bekijken.

4FE23C66-9CDF-469E-A4B5-B92ABB4A45D5     241BD28F-29ED-4DD1-8D5C-AC0A0C6B596A

28 november – Torreblanca
Op ons gemak opgestaan en klaargemaakt om verder te trekken. We hebben een plekje uitgezocht een stukje zuidelijker, bij een kleine camperplaats vlak onder Alcossebre. Lastig te vinden en op het eind zulke smalle straatjes dat ik bang ben dat de camper klem komt te zitten. Uiteindelijk komen we zonder kleerscheuren aan, alleen is er niemand. Maar eens even gebeld. Helaas is ze net weg deze middag, maar we kunnen alvast in het weiland achter het huis gaan staan.

049DACB4-3CA8-4F6C-9F68-1979282919B5

Na wat manoeuvreren met de camper lukt dat. Wij op zoek naar een stroomaansluiting, gevonden in een schuurtje. Ook de wc en douche gevonden. Had heel erg zin in een warme douche, maar er kwam alleen koud water uit. Wij zijn maar lekker een stuk gaan fietsen en kwamen bij het strand uit. Leuk om weer eens langs zee te rijden.

2753547A-6F80-4D99-87FF-AC3A56FF94F1  D313CA71-6795-48C5-AD31-3CBF87FE37F2   A7864B6F-53A4-4DEC-8763-C1702FEDE8AE  028C0E0F-E71D-48AA-8227-DE3A63B74C5A
 Toen de ( Nederlandse )gastvrouw aan het begin van de avond thuiskwam bleek dat de was alleen bij haar binnen gedaan kon worden, uitsluitend op het goedkope nachttarief . En de volgende dag zou ze er niet zijn. Wij waren juist voor de douche en de was gekomen, dus dat liep niet zo soepel allemaal. De gastvrouw was verder wel erg vriendelijk. Ze nodigde ons uit voor een koffie speciaal. Zelf verklaarde ze niet van koffie te houden, maar met veel melk en een flinke scheut Baileys kon het er wel mee door vond ze. Wij werden ook getrakteerd op deze speciale koffie. Ik denk dat je met Baileys heel wat drankjes lekker kunt krijgen😊😊😊. Vaak hebben Nederlandse mensen die zo achteraf gaan wonen in Spanje een apart verhaal. Zo ook deze mevrouw. Ze heeft veel rondgezworven in haar leven, heeft veel reizen gemaakt en heeft een lange tijd op Ibiza gewoond. Ook heeft ze op veel manieren de kost verdiend. Leuke verhalen om te horen.
Na twee van deze speciale koppen koffie rollen wij lekker ons bed in.

29 november – Alcossebre
Vanochtend besloten om toch maar even een paar kilometer terug te rijden naar een
 camperplaats waar we al eerder waren geweest.  We weten dat daar goede douches en een wasmachine zijn en daar hebben we nu net behoefte aan. Wel jammer van het leuke plekje in het weiland met vrij uitzicht…
Vandaag alle was buiten gehangen, het leek wel een uitdragerij rondom de camper. Maar het weer is prima, rond de 19 *, dus die was moet wel lukken. Als alles eindelijk hangt stappen we op de fiets. Ook hier kom je al snel bij het strand uit. Er loopt een kilometers lang pad langs de zee, heerlijk om te fietsen. Op een terras wat gedronken en echt genoten van dit heerlijke zonnige weer. Hier ging het om!! Met de boodschappen terug naar de camper en daar alle troep weer binnengehaald, alle was gevouwen en de bedden opgemaakt. Wat een nuttige dag!!

0EE6E68E-E1AA-4BFC-8303-776C79CBA1E2   6EE2563F-AE88-402B-83E5-43FD91B07294  A153A0A9-64EB-4C99-AE27-9E63A47866D1       EA607ECE-3A3B-4D1F-A814-EF35F83E2258

1. Ria van kalles:
    29 november 2018
    Hoi vakantie gangers, heerlijk hè een zonnetje erbij lekker fietsen. Ben een klein beetje jaloers wij fietsen ook heel veel en graag. Dat gaat hier nu niet wij hebben echt Nederlands weer. Zaterdag alweer December dit jaar lijkt wel weer sneller voorbij gegaan dan andere jaren. Drukke maar gezellige maand. Genieten jullie nog maar lekker verder, veel plezier nog 🎅🎅🎅🎅
  2. Janny van Hilten:
    30 november 2018
    Jullie maken wel veel mee!! Altijd weer spannend...
    Goede reis!!😘
  3. Monique van veggel:
    30 november 2018
    Heerlijk weer zo een mooi verhaal. Kijk al uit naar het volgende.
  4. Yolande den Haring:
    30 november 2018
    Oh wat grappig daar waren wij ook vorige jaar. En hebben we jullie daar ergens niet ontmoet??? Maar zo sportief als jullie zijn we niet. Stoer hoor dat lopen en fietsen.
    Prachtig weer al die verhalen.
  5. Rina Boevink:
    30 november 2018
    Hier vandaag eindelijk weer een zonnetje! Zo somber de laatste dagen😜. En dan die mooie zonnige plaatjes van jullie. Heerlijk verhaal weer van jou Liesbeth! Ik geniet er erg van! Liefs Rina
  6. Truus:
    Geweldige foto’s . Genieten👍
  7. Tilly hofsteden:
    30 november 2018
    Wat een prachtige foto's vooral van de flamingo,s en wat een mooi natuurgebied
    geniet maar lekker
    Gr tilly
  8. Gerda de Raad:
    30 november 2018
    Wederom genoten van de prachtige foto's en heerlijke verhalen.