Camping alleen

14 november 2018 - Monzón, Spanje

11 november – Panzano
Vanochtend prima weer geworden.

99CD547C-4FBC-4C22-B6D2-F5FADAF488AC

Half bewolkt en een graad of 15. Prima weer om de bergen in te gaan. Rijdend naar Pau krijg je steeds meer zicht op het bergmassief. Dan denk je op een goed moment wel te weten hoe de weg verder gaat lopen, maar dat is dus altijd anders dan je voor ogen hebt. Na Pau moesten we een stuk klimmen, daarna was er een heel lang min of meer vlak stuk. Als je dichter bij de bergen komt zie je uiteindelijk wel waar de doorgang moet zitten. Het is een , soms erg smalle, langgerekte kloof. Je rijdt over de dalbodem over een kronkelige weg langzaam naar boven en komt nog diverse dorpjes tegen. De uitzichtjes waren prachtig. Hele hellingen met vlammende herfstkleuren, mooie groenige bergmeertjes en beken, weidse uitzichten en mooie doorkijkjes.

602739C2-E13F-49E5-9679-E9AC337E73DF 0CBC4A09-3BE7-4151-BD70-508C33662BF0 62C8DCD3-BE15-4DD7-81FF-D926630F9946 7D6E71E4-D25A-4254-89F4-240B4818CA44

Een feest om te rijden, je komt ogen te kort. Bovenaan reden we een 8 km lange tunnel in en aan de andere kant rijd je dan zo Spanje in. Ook hier prachtige uitzichten. Toen we de bergen een beetje waren uitgereden was er een strakblauwe hemel te zien, was het 20*. Daar was het ook om te doen. Heerlijk zo in je shirtje naar buiten, lekker in de zon bezig zijn of een terrasje pakken. We staan nu op een camping in Panzano. Naast één bezet huurhuisje zijn wij de enige gasten, dus privé douche en toilet voor ons. Een prachtig uitzicht op de bergen. Er zit morgen vast wel een wandeling in….

D19A1F87-63F5-404C-8E93-2EFEE7590BB9   3A9296DE-AEFF-44B3-B6AD-454C3D4C2196

12 november  - Panzano
Vandaag half bewolkt met een prima temperatuur. Na het ontbijt de fietsen klaargezet en op pad gegaan. We hadden van de camping eigenaar begrepen dat er hier mooie wandelingen in de buurt zijn. Eerst zijn we even gaan kijken in het dorpje. Dat bestaat uit denk ik zo’n vijftig huizen. Het was doodstil , niets te beleven en geen winkel of café te bekennen. Halverwege de straat was een lint gespannen, omdat er een huis op instorten staat. De pui stond helemaal bol naar buiten. Bizar dat er in dit soort stille dorpjes blijkbaar nog wel mensen wonen. We vragen ons af hoe zij zichzelf in leven houden.
Na het dorp verderop gegaan. Onderaan een lange helling in de bocht van een weg zou een mooie wandeling beginnen. Het zag er prachtig uit, maar probleem was dat we eerst een brede behoorlijk diepe beek moesten oversteken voordat we konden beginnen met de wandeling. Dat hebben we maar achterwege gelaten en zijn verderop gefietst naar een klein dorpje. Daarvandaan liepen er diverse routes de bergen in. We hebben één route voor een deel gelopen en hadden een prachtig uitzicht over de hoogvlakte die hier onder aan de Pyreneeën begint.

884E38DE-8BA2-4FEF-BD21-E0BF7B1B66A5  B5A4A91B-743F-4930-8694-4AC9C7744FBB

13 november – Monzon
We hebben vandaag een prachtige rit gemaakt over heel smalle, kronkelige wegen. Gelukkig hadden we niet veel tegenliggers, want de weg is eigenlijk te smal voor twee grote voertuigen. Halverwege de rit bij Bierge zagen we een prachtige waterval in een smaragdgroen meertje storten. Prachtig helder water. Ook de beek die verder door het dal liep had die mooie heldergroene kleur.

43C97D0F-A92C-4EFD-A013-0EA34760FBBC  A1A96EFC-FE90-420F-8AE7-5F94D4AEBB55

Heel veel mooie uitzichtjes later kwamen we bij Alquézar,een prachtig bewaard en deels mooi geresraureerd oud middeleeuws stadje. Je mocht er alleen lopend in wat gezien de smalle straatjes wel logisch was. Alleen de inwoners mogen verder rijden. Veel straten zijn ingelegd met een mooi kiezelpatroon. De gebouwen mooi onderhouden met allemaal dezelfde soort dakpannen. Nergens ook maar een zonnepaneel te zien. Wij vragen ons af of er misschien een beschermd dorpsaanzicht is waardoor je geen zonnepanelen mag plaatsen. Zou wel begrijpelijk zijn, maar wel zonde van al die zonne uren….

616028F8-BEB0-4984-B3E9-677B5D5B111A  B1871B26-C822-4CB5-AA20-532CC62BAA51  3D11F624-E21F-464C-80D0-0E86429E64A4  322744C3-618F-44FC-BC50-D2264614CF50
We hebben een groot deel van de middag hier rondgeslenterd en ons verbaasd over de vele prachtige gebouwen. Op een terrasje met uitzicht op de burcht , die op een kale rots ongenaakbaar boven het dorp uittorent,  hebben we een hele tijd heerlijk in de zon gezeten. Ik vind het nog steeds een bijzondere belevenis om in november in je  t-shirt op een terras te kunnen zitten. Na deze heerlijke middag op ons gemakje doorgereden naar Monzon. We staan hier op een soort parkeerplaats aan de rand van het dorp, maar kunnen wel water lozen  en vers water tappen. De supermarkt zit aan de overkant van de weg. Daar zit ook een klein bakkertje waar je lekker kunt zitten met een kop koffie en waar gratis wifi is. Ook zijn er toiletten. Ideaal dus.

9FCD328F-BF8D-46AB-A385-610E8991CFE3  E9F51054-B7D2-4899-81B2-BF9FEBECF1BC

1. Tilly hofsteden:
    14 november 2018
    Wat mooi daar zeg en lekker naast de kipjes staan
    de bergen zijn ruig maar heel herfst kleurig en toch nog een bloeiende roos
    weer een mooi verhaal liesbeth Ik ben nieuwsgierig waar de volgende bestemming is
    Gr van tilly
  2. Jelmer:
    14 november 2018
    Hee pa en ma, leuke verhalen weer. Tot over een paar weekjes
  3. Jean Grooters:
    14 november 2018
    Liesbeth, kom je ook nog in de buurt van bucharello dat ligt ook in.de buurt daar een klein dorpje.
    Maar het is ook een natuurpark.
    Ben daar jaren geleden geweest ligt pp de grens naar spanje vlgs. mij.
    Ook heel mooi om langs te gaan.
    Gr. Jean
  4. Ria van kalles:
    14 november 2018
    Jeetje wat prachtig daar en die foto,s!!!!!!! Mooi. Heerlijk Hè dat jullie dit kunnen doen en er zo intens van kunnen en mogen genieten. Vooral door gaan en geniet ervan. Liefs👍👍
  5. Truus:
    14 november 2018
    Leuk om je belevenissen te lezen, heerlijk om op een terras koffie te drinken.
    Hier in Friesland ook lekker zonnig herfstweer😄.
  6. Yolande den Haring:
    18 november 2018
    Wat een prachtige foto's. Heerlijk 20 graden! Wij moesten onze autoruiten krabben voor het eerst. Vorige week zijn we met het HOHC naar Londen geweest. In een bus rijden door het herfstlandschap was ook zo geweldig, imponerend. Net als op jouw foto's. Het grootste kun je bijna niet vangen. Dan waren daar ook de geweldige concerten met die Engelsen: die studeren met overgave en discipline. Kunnen we wat van leren. Ook zo'n herinnering waar we fijn op na teren.
    Neem een fijn Spaans biertje van ons op zo'n terras ... ..Proost!!!
  7. Liesbeth Dijxhoorn:
    18 november 2018
    Wat heerlijk zo’n inspirerende reis met leuke koren. Dat is ook echt genieten.
    Wij genieten hier ook van de rust en de wandelingen. Inderdaad erg vreemd zonder Evi. Ik “voel “ haar nog regelmatig naast me lopen,maar bedenk me dan maar dat we zoveel plezier met haar hebben gehad.
    Jullie veel plezier met oefenen voor de komende concerten