Sierra Espuña

27 januari 2019 - Totana, Spanje

A7BFE893-41AA-44B5-B244-C329AFB31CC7

Dit was het verlaten huis aan de kust van het vorige verslag...

23 januari – Totana
Met een windkracht 6 is je wasje aan de lijn wel lekker snel droog. Gisteravond aan de lijn gehangen met het risico vanochtend mijn kleding verspreid over het dal te zien liggen, maar dat viel dus mee. Ik kon alles zo van de lijn plukken. Het is een stuk rustiger dan vorig jaar toen we op deze plek stonden. Het heeft ermee te maken dat zowel zuid Spanje als Portugal vorig jaar erg slecht weer hadden en de enige regio waar het nog lekker was was hier, dus was het heel vol. Nu lekker rustig. We zijn vanochtend de berg afgereden naar het dorp en zijn op zoek gegaan naar een kapper. Er zitten er wel een stuk of 15 hier, maar het kostte toch moeite er één te vinden. Uiteindelijk toch gelukt en wij hebben ons beiden een Spaanse coupe laten aanmeten. Heerlijk om weer een hoofd zonder rondhangende slierten te hebben.

CB41F3B8-F176-4903-A0F0-D7E25AF4DFEB77977DEE-55A8-4428-891B-7E0158CFA2FF

Na de kapper zijn we naar de markt gegaan. Er stonden veel kraampjes, leuk om tussendoor te slenteren. We hebben heerlijke aardbeien gekocht en nog wat ander fruit, lekker vers allemaal. Daarna was het wel tijd om een café te zoeken voor de lunch. Buiten zitten was er niet bij, je waait bijna je hemd uit. Maar achter een dik stuk plastic raam in de zon was wel heel erg lekker. Na de lunch de berg weer op gefietst naar de camper. Daar toch nog een uurtje in de zon kunnen zitten, beschermd door een grote muur achter ons. Aan het eind van de middag zijn we nog even een wandeling gaan maken op de berg achter de camper. We steken dan een kanaaltje over en aan de overkant kan je lekker rustig lopen. De wijk die daarboven ligt is prachtig. Hele grote huizen met zwembaden en mooi aangelegde tuinen. Echt een luxe wijk.

ECEF8CD6-D6E3-4D39-889E-8F1917DE2E32

24 januari – Totana
De wind is nog niet gaan liggen, vannacht weer aardige rukwinden gehad, de camper staat dan lekker te schudden. Vanochtend lang blijven liggen in de hoop dat de wind wat zou afnemen. Dat gebeurde dus niet. Toch na het ontbijt maar op de fiets gestapt om het naburige stadje te gaan verkennen. Dat betekende in de praktijk 10 km tegen windkracht 6 in langs het kanaal zo stiekem toch een beetje stijgen. Dat was een hele klus.

652906D7-5A1A-421A-9D05-9AFFFEBEE0278F035BBD-3C38-4D39-B156-27DC280C181F

Daarna mochten we heerlijk een paar kilometer van de berg afsuizen richting Alhama d’ Murcia. Een leuk stadje, lekker levendig , goed onderhouden. Niet zoveel lege gebouwen als elders. In het centrum het gemeentehuis en het archeologisch museum. Dat hebben wij met een bezoekje vereerd. We zagen de restanten van oude Romeinse badhuizen. De burcht die op de heuvel boven de stad staat was helaas gesloten. Daar gaat de historie terug tot de derde eeuw voor Christus. Momenteel wordt alles daar opgeknapt, dus geen bezoek mogelijk. We hebben een rondtoer gemaakt volgens een kaartje van de touristinfo. Het was wel aardig om zo rondgeleid te worden en de geschiedenis achter die oude gebouwen te lezen.

0BD77B39-0CF6-44AB-BC39-9D9AC2FCF985015B3309-39F3-4C59-8783-308EFE0A6C25B260CFA4-4A80-4D8A-9362-905E6EB383BA1B748828-D527-48F2-AA75-CD9F765F03F2

Halverwege de middag zijn we door het dal teruggereden naar de camper. We zagen dat er in de citroenboomgaarden hard gewerkt werd om de bomen leeg te plukken. Grote kisten vol citroenen werden opgestapeld. Het zijn allemaal seizoensarbeiders die het werk doen. Zij worden met bussen tegelijk losgelaten op akkers of boomgaarden. Aan het eind van de dag worden ze weer opgehaald.

74687B57-BB63-43FD-A0EB-8DB0D0FA48B6

25 januari - Totana
Het was bizar goed weer vandaag, wel 22* en morgen krijgen we nog zo’n dag. Vanochtend eerst naast de camper genoten van dit heerlijke weer. Vanmiddag hebben we een wandeling gemaakt op de berg hierachter. Als we 10 minuten lopen ben je de meeste bebouwing al kwijt en loop je in het natuurgebied van het regionale park Sierra Espuña.

6C53B4DA-3862-4789-BD58-290340C7D774BA2679F7-4171-432C-A9C7-656C50EEB746

Een prachtig bergachtig gebied waar veel paden doorheen lopen. Voor morgen hebben we een dagtocht gepland. Een deel van de wandeling kennen we al van de vorige keer, we haken daar nu op in vanaf een andere kant. Er valt altijd zoveel te zien als je wandelt. Het was vandaag zo warm dat er zelfs vlinders waren.

EA50C2EB-392E-4A64-A8C4-A239076BC9A545CB83F6-180A-4F98-A754-80282EC69ABFFC47CE72-8D42-4D48-8B61-016459D5E76B1E6A0E8F-0DA1-499F-8351-4C0858A2964D

Er staan al diverse bomen met bloesem, ook al zo vroeg in het jaar. Op de terugweg zagen we een enorme sprinkhaan op de weg zitten. Zeker zo van dichtbij op de foto genomen is het een echt monster….

27 januari – Totana
Voor vandaag hadden we een mooie wandeling uitgezocht op google maps. Heel nauwkeurig gekeken welke paden we moesten hebben, welke afslagen. We begonnen met het smalle geasfalteerde weggetje tegenover de camping. Dat gaat recht tegen de berg op, dus dat stijgt lekker snel. Aan het eind linksaf het zandpad op en dan sta je meteen in de natuur van de Sierra Espuña.  De paden waren breed, dus gemakkelijk te lopen. Wel is het steeds een verrassing hoe het pad verder gaat. Net als je denkt dat je tegen een enorme muur aanloopt komt er toch weer een bocht en loop je even later door een grote, schaduwrijke kloof met uitzicht op boven je uit stijgende rotspartijen.

1B6B9183-1022-4F19-AFBF-633FF16EAB1DDFAB025F-14A2-4C68-93BD-455E5867E965

We genoten echt van deze prachtige klim en kwamen na ruim twee en eenhalf uur aan op een kruising. Daar was het de vraag of we linksaf verder zouden lopen wat wel een heel eind was, of een weg naar beneden. Op dat moment kwamen er toevallig net twee Duitse mountainbikers langs die ook op de camperplaats staan. Wat een toeval om elkaar zo in de bergen tegen te komen. Zij lieten ons zien dat de weg naar beneden het gemakkelijkst was om te doen. Toch zijn wij na de lunch het kleine stukje omhoog geklommen om nog even een uitzicht mee te pakken en zagen toen dat de weg die wij hadden uitgekozen horizontaal liep.

7C74E876-B71F-4086-885C-E6832257CE95609C3451-7ACC-4BB9-BB71-01BE1553655FDFA38F4B-D09F-45A6-89DF-71BCA58AED57

Wel een eind lopen door de bergen met wat kleine stijgingen en dalingen, maar erg mooi. Precies op het punt waar wij dat verwachtten kwam het zijpad wat ons weer van de berg moest afleiden. Dat werd al snel een geitenpaadje, prima om te lopen. We konden goed zien waar we moesten uitkomen , maar kwamen een probleem tegen in de vorm van een groot hek met hoog gaas. Dat liep kilometers door, terwijl ons paadje aan de andere kant van het gaas verder liep. We volgden dus heel braaf het spoortje aan de verkeerde kant van het gaas en liepen zo steeds verder weg van de route. Teruglopen vonden we geen optie, dan hadden we weer 400m omhoog de berg op gemoeten. Uiteindelijk kwamen we uit bij een opening in het hek. Daar vandaan liep een rotsige droge beekbedding naar beneden. Die bracht ons naar een kloof waar we niet verder konden, dus zijn we daar maar de kant op geklommen. We kwamen in een cactus kwekerij terecht en vonden uiteindelijk een pad naar boven, naar een weg toe.

2A7CA815-350A-4BE0-AF17-7AEA1EA1C1C2

Die zijn we opgegaan, maar toen duurde het nog een hele tijd voor we weer bij de weg waren. Kortom, een terugtocht met hindernissen, maar wel een geweldige dag en een mooie ervaring. Na 23 km kwamen om 18.15 uur eindelijk bij de camper. Heerlijk een hete douche genomen en maar vroeg naar bed vanavond.

3FDCF22A-681B-4F0A-854F-308042212440393F6D27-98C6-47DC-BEA9-2B17ADB1CD61

1. Ireen:
    27 januari 2019
    Jullie zoeken wel de mooie plekjes op!!! Heerlijk, bijna alleen op de wereld. Hoe is het met jouw vinger?
  2. Truus:
    27 januari 2019
    Wat een luchten.
    Bedankt weer.
  3. Saskia:
    28 januari 2019
    Je Saanse coupe kan er mee door. Zeker met dat warme weer, lekker luchtig. Heerlijk te mogen lezen dat jullie het qua weer, groen, zon, mooie luchten het in ieder geval beter hebben als het koude, sterk winderige Nederland dat we momenteel hier hebben. Je trouwe berichten met jullie mooie zonnige tochten geeft ons weer een beetje warmte. Graag vervolgen dus.
  4. Yolande den Haring:
    29 januari 2019
    Leuk dat korte koppie, wel een beetje afgetraind zie je er uit. Met al jullie acties blijf je slank. Zo is reizen met de camper toch ook heel actief! Mooie ervaringen ook.